Ule, Słoń - Łutowiec - Polska - Topo rejonu wspinaczkowego 2009
- Szczegóły
- Nadrzędna kategoria: Topografie rejonów wspinaczkowych
- Utworzono: Środa, 22 kwiecień 2009 20:26
- Opublikowano: Środa, 22 kwiecień 2009 20:26
- D. Kaptur & W. Kornel
- Odsłony: 9530
Ule i Słoń razem z Różową Ścianką tworzą najdalej na wschód wysunięty masyw skał Łutowca.
Pierwsze ubezpieczone drogi powstały na nich za sprawą A. Wolszakiewicza i M. Ziembickiego w roku 1996. Wysokość masywu nie przekracza 15 m. co powoduje że większość dróg ma bulderowy charakter. Pomimo stosunkowo niewielkich rozmiarów skały oferują urozmaicone wspinanie zarówno pod względem formacji jak i charakteru poszczególnych dróg. Znajdziemy tu przewieszenia, okapiki, pionowe i połogie płyty. Asekuracja na drogach wydaje się być wystarczająca, jednak należy mieć na uwadze że poszczególne punkty mają już trochę lat. Poważnym mankamentem jest brak stanowisk zjazdowych co wymusza posiadanie właściwego sprzętu oraz umiejętności co do ich budowania.
Dojazd
Najłatwiej do Łutowca dostać sie własnym środkiem transportu. Komunikacja publiczna dociera tam sporadycznie i jeżeli z niej korzystamy to najprawdopodobnie bedziemy musieli osiągnąć cel idąc z Mirowa lub od drogi łączącej Żarki z Niegową.Jadąc samochodem od strony Mirowa w kierunku Niegowej możemy skręcić w lewo przy białej kapliczce i dojechać pod szkołę w Łutowcu gdzie parkujemy. Inną, asfaltową wersją jest dojazd od strony drogi Żarki-Niegowa. Pomiędzy tymi miejscowościami znajduje się oznakowany zjazd do Łutowca (od drogi na południe). Po zjechaniu zgodnie z drogowskazem dojeżdżamy do centrum wsi. Na żwirowym placu przy sklepie skręcamy w prawo i utwardzoną drogą dojeżdżamy po około 200m. pod szkołę gdzie parkujemy.
Dojście pod skały
Po wyjściu z samochodu skały są widoczne. Znajdują się w odległości około 100m. Charakterystyczny jest na ich wierzchołku duży żelazny krzyż.
Drogi
1. Szwajcar | VI.2 | (brak plakietek!!!) |
2. Rój | VI.2 | |
3. Prostowanie Roju | VI.2+ | |
4. Wielbiciel Orłów | VI.1 | |
5. Wielbiciel Orłów z obejściem | V+/VI | |
6. ... | V+ | TRAD (1 spit) |
7. Psie Oczodoły | VI+ | |
8. Sutki Prostytutki | VI.2+/3 | |
9. Specjalista | VI.1 | (brak plakietek!!!) |
10. filarkiem | VI | |
11. Ewunia | VI+ | |
12. Pragnienie | VI.3 | |
13. Akwizytor Mocy | VI.1+/2 | (brak 2 górnych plakietek!!!) |
14. Płyta Czyngis-Chana | VI.1+ | |
15. Ko(s)miczni Najeźdźcy | VI.2+ | |
16. Poemat Jąkały | VI.2+ | |
17. Jąkała | VI | |
18. ... | III | |
19. ... | III | |
20. Rozgrzana | V |
Istnieją dwa warianty startu Poematu Jakały. Startując z ziemi w linii przelotów (trudny bulder w często wilgotnej skale) daje trudności około VI.2+. W wiekszości przypadków jest on omijany dzięki startowi z wygodnego stopnia w połogim terenie (droga Jąkała) na prawo od linii przelotów. Tak robiona droga ma trudnościnie większe niż VI.1+.
Na lewo od drogi Rój istnieje zrobiona na żywca (po najlatwiejszych fragmentach tej części ściany) droga o wycenie około V.
Między skałami Ule i Słoń znajduje się wybitny komin który można przejść asekurując sie przynajmniej częściowo z punktów drogi Sutki Prostytutki. Tak pokonana droga mieści się w granicy V.