Łysa-Łutowiec-Polska-Topo rejonu wspinaczkowego 2009

ŁYSA - Łutowiec - Polska - Topo rejonu wspinaczkowego

Łysa to ostatnia wybitna skała stanowiąca kulminację długiego grzebienia ciągnącego się od Czaszki w górę. Jej szare ściany o urozmaiconej rzeźbie umożliwiły poprowadzenie dróg o różnym charakterze i trudnościach. Na dzień dzisiejszy praktycznie wszystkie ubezpieczone drogi znajdują się na południowo-zachodniej ścianie.

Ściana południowo-wschodnia to bardzo skąpo urzeźbiona płyta przecięta w poprzek zanikającą miejscami ryską. W jej lewej części znajduje się ubezpieczony problem, który prawdopodobnie nie został nadal poprowadzony. Jedyną drogą zahaczającą o jej lewą krawędź jest Glasex. Zacieniona  połać północno-wschodnia oferuje jedną wspinaczkę o chrakterze bulderowym o nazwie Wielki Kalfas (VI.1+) znajdującą się w jej lewej części.
Charakter rzeźby ściany południowo- zachodniej w jej lewej części powoduje że w przypadku dróg tam biegnących ucieczka w lewo od linii asekuracji obniża w znaczący sposób ich trudność. Także droga Stłuszczenie Wątroby pokonywana jest inaczej niż oryginalnie.Pierwotnie linia biegła na lewo od nyży bez korzystania z niej. Dzisiaj w większości przypadków nyża stanowi miejsce odpoczynkowe przed startem w kluczowe przechwyty, co jakiś sposób zdegradowało trudności tej linii. Podstawowym problemem wspinaczek na Łysej jest brak stanowisk co wymusza budowanie własnych (bardzo dobre ucha skalne na szczycie) oraz stara asekuracja (to może się zmienić ponieważ rozpoczęła się w Łutowcu wymiana starych punktów).
 Dojazd
Najłatwiej do Łutowca dostać się własnym środkiem transportu pnieważ komunikacja publiczna dociera tam sporadycznie. Korzystając z niej  jestesmy zmuszeni przespacerować się z Mirowa lub od drogi łączącej Żarki z Niegową. Jadąc samochodem od strony Mirowa skręcamy w lewo za  białą kapliczką i dojężdzamy utwardzoną drogą pod szkołę w Łutowcu gdzie parkujemy. Inną mozliwością jest dojazd od strony drogi Żarki-Niegowa. Pomiędzy tymi miejscowościami znajduje sie oznakowany zjazd do Łutowca. Po dojechaniu do centrym wsi (żwirowy plac) skecamy w prawo (sklep) i utwardzoną droga po około 200m dojeżdżamy do wsi.

Dojście pod skałę
Od szkoły idziemy w kierunku widocznych skał (na szczycie duży krzyż), mijamy je z lewej, skręcamy ścieżką w lewo i przed  niską skalno- trawiastą   granią odbijamy w prawo. Po przejściu około 30m. stajemy przed południowo-zachodnią ścianą Łysej.

Drogi

1. Łysa rysa     V (TRAD)
2. Sposób na ciążę   V+
3. Marskość wątroby   VI.1+
4. Norex       VI.1+
5. Koniec bzykania   VI.1+
6. Stłuszczenie wątroby    VI.1 ( wysocy łatwiej)