Trzebniów -Topo rejonu wspinaczkowego 2019

W czasie jednej z eksploracyjnych wycieczek w roku 1999 po północnej Jurze postanowiłem wykonać pętlę z Niegowej przez Gorzków, Trzebniów do Niegowej  w poszukiwaniu fajnych skał. Pierwsze dostrzegłem na górce na Gorzkowem ale po lustracji z bliska okazały się jakieś małe i czułem że to jeszcze nie jest to.

Chwilę później przyglądałem się stojącej nad boiskiem w Trzebniowie skale z namalowanym na niej czerwonym krzyżem i czułem się odkrywcą przez wielkie „O”. Była duża, ładnie urzeźbiona z całkiem fajnymi formacjami. Na dodatek zaraz obok na wzgórzu odkryłem kolejne, mniejsze ale też ciekawe „kamienie”. Z narastającym zdziwieniem nigdzie nie zauważyłem żadnych śladów wspinania. W czasie kolejnej wizyty razem z moimi towarzyszami wspinaczkowych działań Anią Senczyną i Sylwkiem Kiesiem na skale z czerwonym krzyżem (jeszcze wtedy nie wiedziałem że nazywa się Kacza Skała) ubezpieczyliśmy i poprowadziliśmy dwie drogi. Były to Nowe horyzonty i Andromedę. Udało się także przewędkować przewieszenie na lewo od nich nazwane roboczo Filarem Koziodojca (dzisiaj biegnie tam droga W kaczy kuper). Kolejne wizyty miały miejsce na Skałach na Wzgórzu. Tutaj naszym dziełem stały się cztery kolejne drogi: Europa, Azja, Pół słodko, Pół gorzko oraz wędka na prawo od Europy nazwana Fatman (dzisiaj to Paniker). Po tym wszystkim jakoś odpuściłem rejon angażując się w robienie kolejnych dróg w Łutowcu i rejonie Podlesic. Po kilku latach przyjechałem powspinać się na swoich drogach na Kaczej. Okazało się że jakiś osobnik zadziałał i zlikwidował (wykręcił) plakietki przez co drogi przestały istnieć. Kilka metrów nad glebą dostrzegłem w szczelinie worek foliowy z kartą. Okazało się że na znajdującej się w nim kartce informował o miejscu zdeponowania plakietek a była to dyrekcja parku krajobrazowego w Janowie. Dlaczego mu te plakietki przeszkadzały nie wiem do dzisiaj ale wspinając  się kiedyś na Skałach na Wzgórzu (jeszcze przed akcją ubezpieczeniową skał przez KW Częstochowa) spotkałem  faceta wchodzącego od tyłu na skały i zwracającego uwagę na spity że nie są one potrzebne ponieważ on bez tego się tutaj wspina. Teraz mogę tylko żałować że wtedy trochę go zignorowałem i nie zaproponowałem by mi zademonstrował swoich umiejętności. Mogę tylko spekulować czy był mistrzem wspinania „na własnej”, żywcowania, wędkowania a może był zwyczajnym bajerantem. Niestety, nigdy później już go nie spotkałem. Zaistniała sytuacja związana z likwidacją plakietek zniesmaczyła mnie i jakoś nie mogłem się zdecydować by zainstalować nowe wzmocnione klejem by chronić je przed wykręceniem (nie miałem wtedy jeszcze dostępu do ringów) i Trzebniów oferował cztery ubezpieczone drogi… . Nagle, KW Częstochowa w roku 2009 w szybkiej akcji kompleksowo ubezpiecza ringami Kaczą Skałę i Skały na Wzgórzu organizując udany meeting wspinaczkowy.  W ten sposób powstaje 21 kolejnych dróg a moje stare otrzymują nową asekurację. Tym razem nieznany aktywista walki ze stałymi ubezpieczeniami na szczęście jakoś nie zadziałał (może nie miał pomysłu jak sobie poradzić z solidnym ringami) i Trzebniów zaczął być modną miejscówką. Na dodatek okazało się że jego potencjał jest daleki od wyczerpania ponieważ obok znanych i lubianych skał na prawo do drogi odkryto skały umiejscowione z lesie w kierunku Czatachowej.  Najbliżej położona Czacha (lub jak proponuje Artur „Guma” Pierzchniak – Sarkofag Czachy) doczekała się pierwszych dróg w roku 2015 za sprawą Gumy, Patryka Dudka i Mariusza Szymanka. Równocześnie na położonej kilkadziesiąt metrów dalej Mechatej oraz niedalekim Białym  Murku w latach 2014-2015 działają Tadeusz Pielarz, Paweł Ochman, Adrian Waluszczyk, Paulina Pielarz, Karolina Pielarz i Grzegorz Rettinger. Wszystko to dało efekt w postaci 40 dróg. Co ciekawe Biały Murek oglądałem już w 1999 roku w czasie eksploracyjnych wizyt w Trzebniowie ale zawsze zostawiałem go „na później” i dobrze się stało że zainteresował się nim Tadek Pielarz. Jednak to nie koniec odkrywania wspinaczkowego potencjału rejonu. Na stokach Bukowia jak się okazało też są ciekawe skały. Odszukał je Tadek Pielarz (kolejne jego odkrycie w Trzebniowie) i w 2014 roku łącząc siły z Pawłem Ochmanem i Grzegorzem Rettingerem na Tadzikowej i Bukowiu zrobili kilka dróg. Rok później pojawiły się kolejne i na tych skałach można się powspinać na 18 drogach.  To wszystko nie oznaczało końca eksploracji. Na Kaczej Skale nadal istniały nierozwiązane problemy. W 2014 roku Piotr Deska poprowadził Lumbago VI.4+/5 a dwa lata później Arkadiusz Tabisz 23 gramów które wycenił na VI.4+. W 2017 roku wpadłem ponownie na pomysł zrealizowania na Skałach na Wzgórzu swojego dawnego pomysłu czyli linii jaką miała biec oryginalnie Europa. W 1999 jakoś mi te przechwyty nie wychodziły i droga „powędrowała” na całkiem estetyczny filarek na prawo. Tym razem nasz „domowy zespół wspinaczkowy” załatwił sprawę instalując na płytce trzy nowe przeloty i realizując tym samym nowość nadając jej nazwę Ortopedzio i wycenę VI.2. Rok później na Czasze zadziałał Artur Pierzchniak wspomagany przez Magdalenę Salwowską i ta całkiem efektowna skała wzbogaciła się o kolejne drogi w liczbie sześciu. Jak zawsze zainteresowani nowościami stawiam się z Izą Gajos (czyli w pełnym składzie „domowego zespołu wspinaczkowego”), wspinamy się po zastanych na Czasze drogach, ubezpieczmy i robimy kolejną (o nazwie Królowie klęsk) i dodatkowo przechodzimy dwie rysy na czołowej ścianie które jak uważamy mogły być przez kogoś poprowadzone (pomimo braku śladów wspinania) wcześniej. W połowie roku 2018 –go współpracując z IŚW „Nasze Skały” realizuję projekt „Jura nie tylko dla orłów” i znowu jestem w Trzebniowie. W pierwszej wizycie razem z Jarosławem Chodenką dodaję na Kaczej Skale drogę Cukry odeszły. W drugiej razem z nim i Izabelą Gajos za zgodą pomysłodawcy dawnych projektów (Kinder baby i Big grzmol) czyścić je, ubezpieczyć i prowadzić lekko korygując dawne propozycje wycen. Dodatkowo ubezpieczmy łatwą drogę na lewo od nich nadając jej adekwatną do charakteru i trudności nazwę Kinder land. Trzecia wizyta to rzut na taśmę przed późno jesiennym załamaniem pogody. Na lewo do Panikera powstaje Darkland na na prawo od Gorzkowych kwiatów Koloryt jesieni i Sen słońca. Razem z nadchodzącym mrokiem pakujemy się i zbiegamy do samochodu by razem z wiosennym ciepłem kolejny raz tutaj powrócić… Wracamy wiosną tego roku. Wizyty na białym Murku to prowadzenie trzech kolejnych nowości a chwilę później dowiaduję się o kolejnych dwóch nowych drogach autorstwa Mariusza Marszała. A przecież z pewnością to jeszcze nie koniec możliwości eksploracyjnych rejonu.

Opis rejonu

Skały w Trzebniowie zgrupowane są w trzech sektorach:

Sektor 1. Kacza Skała i Skały na Wzgórzu: ilość dróg 42, trudności od III do VI.5

Sektor 2. Czacha, Mechata, Biały Murek z Hasiokiem: ilość dróg 54, trudności od III do VI.3

Sektor 3. Tadzikowa oraz Bukowie: ilość dróg 17, trudności od V+ do VI.4

Sektor 1 dojście (Kacza Skała 0min, Skały na Wzgórzu 2-3min)

Kacza Skała (GPS: N 50° 40' 8.01'', E 19° 26' 14.01'')

Skały na Wzgórzu (GPS: N 50° 40' 2.11'', E 19° 26' 6.08'')

W celu wspinaczki na Kaczej Skale musimy jadąc od strony Moczydła (Żarki, Niegowa) przejechać wieś i za ostatnimi domami skręcić w prawo by zaparkować obok boiska piłkarskiego. Podejście pod skałę zajmuje mniej niż minutę.

W przypadku Skał na Wzgórzu po przejechaniu przez wieś parkujemy w ewidentnej zatoczce poniżej widocznych na wzniesieniu po prawej skał. Dojście do ich to kilkuminutowe podejście jedną ze ścieżek. Najkorzystniejsza jest biegnąca do skał od strony budynku będącego agroturystyką.

Skały na Wzgórzu od Kaczej Skały dzieli mały zagajnik. Na przejście potrzebujemy mniej niż 5 minut.

1. Cukry odeszły V (3B+ST), J. Chodenko, D. Kaptur 2018

2. Kaczogród VI.1+ (5R+ST), M. Szymanek 2008

3. Słomiany zapał VI.3 (4R+ST), M. Szymanek 2008

4. Zasady Norberta VI.1+ (6R+ST), T. Skoczylas 2009

5. Pieskie życie VI.4/4+ (6R+ST), P. Haciski 2008

6. Powierzchnie tnące VI.5 (5R+ST), P. Haciski 2008

7. Lumbago VI.4+/5 (5R+ST), P. Deska 2014

8. 21 gramów VI.4+ (5R+ST), A. Tabisz 2016

9. Kacza rysa VI.1 (TRAD)

10. Dzieci boga VI.2 (5R+ST),  D. Kaptur TR 1999, M. Mińczuk, T. Skoczylas 2009

17. Gorzko III (3R+TRAD)

18. Kinder beybi VI+ (2R+ST), J. Chodenko, I. Gajos, D. Kaptur 2018

19. Big grzmol VI (2R+ST), J. Chodenko, I. Gajos, D. Kaptur 2018

Uwaga: Zakręt U bez ogranicznika ma trudności V+, Między połówkami  jest ograniczona liniami przelotów z lewej i prawej strony.

20. Głowa skałera VI.1+ (3R+ST), S. Bauer 2015

21. Łeb na karku VI.1+ (3R+ST), O. Cież, a. Pierzchniak 2009

22. Gumo żeros VI.2 (3R+ST), M. Szymanek 2009

23. Manu zjadus VI.2+ (4R+ST), M. Szymanek 2009

24. Bronko załrus VI.1 (4R+ST), M. Szymanek 2009

25. Oktawio kałmus VI.1+ (4R+ST), M. Szymanek 2009

Sektor 2 dojście (Czacha 10min, Mechata 11min, Biały Murek i Hasiok 15min)

Czacha (GPS: N 50° 39' 58.15'', E 19° 25' 47.01'')

Mechata (GPS: N 50° 39' 55.93'', E 19° 25' 45.48'')

Biały Murek i Hasiok (GPS: N 50° 39' 56.12'', E 19° 25' 36.6'')

Najdogodniejszym parkingiem jest mały placyk przy odejściu drogi rowerowej ( w lewo od głównej). W przypadku gdy nie ma tam miejsca warto zaparkować w pobliskiej zatoczce poniżej Skał na Wzgórzu. Do Czachy możemy podejść na dwa sposoby. Idziemy kawałek drogą w kierunku Ostrężnika i skręcamy w pierwszą możliwość w lewo. Obchodzimy ogrodzenie domu i przez łąkę lekko pod górę docieramy do linii lasu. Zaraz za pierwszymi drzewami powinniśmy dostrzec rozlatującą się drewnianą toaletę. Na prawo od niej znajduje się ewidentna szeroka ścieżka. Idziemy nią zdobywając wysokość mając z prawej ewidentny uskok terenu. Ścieżka doprowadza nas pod skałę.

Inną możliwością jest marsz asfaltem poza zabudowania mając po prawej łąkę. W miejscu gdzie łąka styka się z lasem schodzimy z drogi w lewo i dalej idziemy w dłuż linii drzew. Poruszając się cały czas prosto przechodzimy przez łąkę docierając w rejon wzmiankowanej toalety. Tam skręcamy w prawo i szeroką ścieżką idąc pod górę (z prawej uskok terenu) docieramy pod Czachę.

W przypadku Mechatej najlepiej podejść pod Czachę i skręcić w lewo by po kilkudziesięciu metrach stanąć przed skała która jest naszym celem.

Na Biały Murek i Hasiok musimy nawigować inaczej niż w przypadku Czachy i Mechatej. Początkowo idziemy asfaltową drogą rowerową w kierunku na Ostrężnik (czerwony szlak) by następnie po około 300m skręcić w lewo w piaszczystą drogę i po przejściu nią kolejnych 300m zejść z niej w lewo, przejść łąkę i wejść w las gdzie zobaczymy skałę. Można też dostać się tutaj od strony Mechatej. Trzeba ją obejść i na zachód (w dół stoku) około 150m ale ze względu na stosunkowo gęsty las nawigacja może być utrudniona.

1. Królowie klęsk VI (3B+ST), I. Gajos, D. Kaptur 2018

9. Skostniałe schematy VI+ (5R+ST), M.Salwowska 2018

10. Terapie skałowe VI+ (4R+ST), A. Pierzchniak 2018

11. Kręgi szyjne VI (4R+ST), M. Salwowska 2018

Uwaga: drogi Skośna rysa i Brudna rysa mogły być przechodzone wcześniej.  Wariant drogi Kościotrupek z rysą ma trudności VI+

1. Rysa starzika V (TRAD), T. Pielarz 2015

8. Deszczowy yeti VI (5B+ST), T. Pielarz 2015

9. Rysa starki V (TRAD+ST), T. Pielarz 2015

10. Ucieczka Azora VI+ (3B+ST), T. Pielarz 2014

11. Lisi kominek II (TRAD)

12. Lisi filarek IV (TRAD ST), K.Pielarz 2015

6. Pomnik na kółkach V (TRAD+ST), T. Pielarz 2015

7. Kosai VI.2+ (3B+ST), A. Waluszczyk 2015

8. Zagryź VI W (TRAD), P. Ochman 2015

9. Lewy biały kominek III+ (TRAD)

10. Włochata IV (TRAD), I. Gajos, D. Kaptur 2019

11. Prawy biały kominek IV (TRAD)

12. Letnia piątka V+ (4B+ST), P. Pielarz 2015

13. Awizo VI.2 (3B+ST), P. Ochman 2015

14. Przekomin VI (TRAD)

15. Przesada III (TRAD)

16. Biała rysa IV+ (TRAD), T. Pielarz 2015

17. Kancik licencjacki VI+ (4B+ST), T. Pielarz 2015

18. Pan Samowchodzik VI+ (4B+ST), J. Chodenko,  I. Gajos, D. Kaptur 2019

19. Niechciana niepodległość  V (TRAD+ST), K. Pielarz,  T. Pielarz 2015

20. Przewieszka z pętla V (TRAD+ST)

21. Robin Wzwód VI (4B+ST), J. Chodenko,  I. Gajos, D. Kaptur 2019

22. Podwójna rysa IV+ (TRAD)

1. Kapsel V+ (4B+ST), T. Pielarz 2015

2. Biksa VI+ (4B+ST), T. Pielarz 2015

3. Nylon bojtel VI (3B+ST), T. Pielarz 2015

4. Diagonalka IV+ (TRAD), M. Marszał 2019

Sektor 3 dojście (Tadzikowa 20min, Bukowie 25min)

Tadzikowa (GPS: N 50° 39' 44.04'', E 19° 25' 7.03'')

Bukowie (GPS: N 50° 39' 39.57'', E 19° 25' 11.66'')

Parkujemy tak jak w przypadku dojścia do Sektora 2. Początkowo poruszamy się w kierunku takim jak na Biały Murek i Hasiok ale nie schodzimy z piaszczystej drogi w lewo ale podążamy nią dalej około 800m aż do linii starego lasu. Tutaj puszczamy drogę i skręcamy w lewo na leśną ścieżkę by nią osiągnąć  grzbiet Bukowia i skierować się w lewo pod skały.

W przypadku Tadzikowej sytuacja jest trochę bardziej skomplikowana ponieważ by się do niej dostać należy opuścić ścieżkę podejściową na Bukowie  w połowie podejścia i skręcić w lewo by po około 70m marszu przez las zobaczyć skałę.

Na Bukowie możemy dostać się także innymi drogami. W przypadku zaparkowania w rejonie sklepu możemy na grzbiet dostać się gruntową drogą przechodzącą później w ścieżkę. Nawigujemy na najwyższe wzniesienie widoczne za sklepem lub też dojechać do Czatachowej zaparkować przy boisku i podejść początkowo wzdłuż linii lasu a później lasem ścieżką na  grzbiet wzniesienia.