Nie tylko dla orłów-południowa ściana Skały Apteka-Topo Rejonu wspinaczkowego 2011

Jeżeli drogi południowo-zachodniej ściany Skały Apteki okazały się ładne i nie sprawiły większych problemów to warto zainteresować się ścianą południową. Ten długi i okazały mur oferuje kilka atrakcyjnych  w pełni ubezpieczonych linii o trudnościach między IV a VI.
Dojazd:
Od strony Częstochowy i Myszkowa kierujemy się na Żarki, a następnie przez Kotowice w kierunku Podlesic. Nie dojeżdżając do nich za wiaduktem CMK parkujemy na pierwszym napotkanym parkingu z prawej strony drogi. Stanowi on też punkt wyjścia na Góry Zborów, Kołoczek, Bibliotekę, Turnię Motocyklistów  i do Jaskini Głębokiej.
Jadą od strony Zawiercia mamy dwie rozsądne możliwości.
1.  Dojeżdżamy do Kroczyc i skręcamy w lewo na Podlesice (kierunek Myszków, Żarki). Przejeżdżamy obok hotelu Ostaniec i  następnie wypatrujemy parkingu z lewej strony drogi (za ostańcem podjazd, następnie zjazd i przy jego końcu parking).
2.  Z Zawiercia kierujemy się na Włodowice, następnie na Rzędkowice. PO przejechaniu przez „Rzędki” na pierwszym skrzyżowaniu skręcamy w prawo, przejeżdżamy przez wiadukt nad CMK i wypatrujemy parkingu z lewej strony drogi (ten sam co w opisie dojazdu od strony Częstochowy, Myszkowa i Żarek).

Dojście:
Z parkingu idziemy drogą w kierunku na Kotowice ( w lewo). Po dotarciu do lasu (z lewej strony drogi) skręcamy w lewo w piaszczysty dukt (znak zakaz wjazdu). Podchodzimy łagodnie do góry i kierujemy się w prawo wyraźną ścieżką doprowadzającą nas pod same skały (od strony wschodniej). Posuwamy się dalej    wzdłuż skał, skręcamy w prawo i przechodzimy pod długą południową ścianą (dużo dróg z nowymi punktami). Schodzimy kawałek w dół  (cały czas wzdłuż ściany) i po kolejnym skręcie w prawo jesteśmy u celu.

Wspinanie:
Wystarczy lina 40m, 6-7 ekspresów. Drogi posiadają komplety punktów asekuracyjnych i stanowiska. Skała nie jest wyślizgana. Większość linii to lekko połogie lub pionowe  formacje gdzie procentuje dobra praca nóg.

Drogi:

1.  Filar Apteki IV+ (4R+ST)
Ładne, techniczne wspinanie prawie  przez cały czas w lekko położonym terenie. Warto spokojnie przejść końcówkę drogi.  O sukcesie zadecyduje dobra praca nóg.
1a. … IV (4R+ST przy korzystaniu z punktów drogi nr 11, lub 2R+TRAD)
Linia ta stanowi duży wariant do drogi nr 1.Nominalnie łatwiejsza linia niż Filar Apteki.  W 2/3 drogi duża odpoczynkowa póła. Końcówka to spionowana ścianka ale o ewidentnej rzeźbie.
2.  Prozak Życia VI (5R+ST)
Ładne wspinanie w pionowej formacji. Drogi nie biegnie idealnie prosto w górę, lecz „trochę kluczy” po ładnie urzeźbionej ściance. Warto myśleć nad ruchami. Przyda się trochę techniki i wytrzymałości. Powyżej trudności duża półka na której przed końcówką można komfortowo wypocząć.
3.  Kukuczka-Wach VI (5R+ST)
Droga Kukuczki i Wacha stanowi wymagającą propozycję wspinaczkową ze względu na długość, zróżnicowanie formacji i przebieg. Charakterystycznymi cechami tej drogi są dwa trawersy (dolny w lewo, górny w prawo). Na starcie trzeba działać spokojnie by nie odpaść zanim dostaniemy się do pierwszego przelotu. Powyżej niego będziemy musieli sforsować kluczowe trudności. Powyżej nich można wypocząć na dużej klamie i dobrych stopniach.  Trawers w prawo warto rozegrać bardziej technicznie niż siłowo. Kończące drogę zacięce i nie powinno stanowić problemu. Wytrzymałość przydatna.
4.  Wariant T VI (5R+ST)
To techniczne i trochę siłowe wspinanie w płycie. O powodzeniu decyduje dolna część drogi. Czyste podeszwy butów zdecydowanie pomagają. Warto przed wspinaczką być rozgrzanym, ale nie zmęczonym.
5.  Droga Dziędzielewicza IV+ (2R+TRAD+ST, lub 5R+ST przy wykorzystaniu punktów z Wariantu T)
Kluczową formacją jest rysa. Pomimo nominalnych trudności IV+ kluczowy ruch może być zastanawiającym. Warto się na tą drogę wybrać by docenić umiejętności „starych mistrzów”.